Wednesday 29 February 2012

Teori Kontigensi Fiedler

Teori Kontigensi Fiedler dibangunkan oleh Fred Fiedler pada akhir tahun 1960. Ia percaya keberkesanan gaya kepimpinan yang berbeza-beza bergantung pada situasi. Fiedler berpendapat bahawa ada dua jenis pemimpin, tugas pertama dan berorientasi pada orang-orang berorientasikan yang pertama. Unsur-unsur yang akan mempengaruhi keberkesanan kepimpinan adalah :
1) Bagaimana jelas dan berstruktur situasi pekerjaan
2) Berapa banyak kedudukan kuasa pemimpin
3) Hubungan antara pemimpin dan pengikut

Fiedler berpendapat bahawa situasi yang paling menguntungkan adalah salah satu yang memiliki lingkup yang jelas, kuasa kedudukan tinggi dan hubungan baik antara pemimpin dan pengikut. Fiedler juga mendapati bahawa para pemimpin yang berorientasikan tugas lebih berkesan sangat menguntungkan atau tidak menguntungkan situasi, sedangkan hubungan pemimpin berorientasikan prestasi terbaik dalam situasi dengan keadaan yang berkesan.

Teori Kontigensi Fiedler menunjukkan hubungan antara orientasi pemimpin atau gaya dan
prestasi kumpulan yang berbeza di bawah keadaan situasional. Teori ini didasarkan pada penentuan orientasi pemimpin (hubungan atau tugas), unsur-unsur dari situasi (hubungan pemimpin-ahli, tugas struktur, dan kekuasaan pemimpin kedudukan), dan orientasi pemimpin yang dijumpai paling berkesan kerana situasi berubah daripada keadaan yang minimum hingga keadaan yang maksimum untuk mengawal kualiti. Fiedler mendapati bahawa tugas pemimpin yang berorientasikan lebih berkesan dalam situasi minimum dan maksimum kawalan
dan hubungan pengurus berorientasi lebih berkesan dalam situasi kawalan moderat.

Pendekatan dari segi sikap dan perilaku memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi keberkesanan kepimpinan seseorang ketua. Keberkesanan ini telah diakui melalui dua cara atau tindakan iaitu, ciri-ciri yang ada dalam diri seseorang individu dan situasi di mana mereka mengenal pasti diri mereka sendiri. Teori Kontigensi merupakan satu daripada pendekatan yang paling popular dalam memahami konsep kepimpinan, teori Fiedler memfokuskan kepada dua kepentingan dalam isu kepimpinan : (1) kenapa dalam sesetengah situasi, seorang ketua perlulah lebih efektif jika dibandingkan dengan ketua yang lain walaupun mereka mempunyai mandat yang baik, dan (2) kenapa sesetengah ketua lebih efektif dalam satu situasi sahaja tetapi tidak dalam situasi yang lain.

Pada dasarnya teori kontigensi mengandaikan bahawa keberkesanan kepimpinan adalah bergantung kepada kesesuaian dan kelarasan personaliti dan tingkah laku pemimpin dengan faktor-faktor situasi seperti struktur tugas, kuasa, kedudukan atau jawatan, dan kemahiran serta sikap para pekerja. Teori kontigensi menganggap bahawa tidak terdapat satu gaya kepimpinan yang baik dan sesuai untuk semua situasi, ini bergantung pada situasi dan tahap keupayaan pekerja. Oleh itu seorang pentadbir atau pemimpin harus mengenal pasti faktor-faktor yang paling penting yang boleh mempengaruhi tingkah laku pemimpin dalam situasi yang tertentu, dan meramalkan gaya kepimpinan yang paling berkesan untuk situasi tersebut.

Teori kontigensi ini diasaskan oleh Fred E. Fiedler dan rakan-rakannya di Universiti Illinios di Amerika Syarikat. Nama penuh teori ialah Model Kontigensi Untuk Keberkesanan Kepimpinan. Andaian-andaian utama yang dipegang ialah:
i)                    Proses kepimpinan adalah proses mempengaruhi para pekerja
ii)                  Kuasa yang dating dengan jawatan yang dipegang dan pengaruh yang dipunyai oleh seseorang pemimpin menentukan keupayaannya untuk melaksanakan perancangan, membuat keputusan, dan mengatur strategi tindakan dalam operasi.
iii)                Situasi yang berbeza-beza memerlukan jenis kepimpinan yang berbeza-beza. Begitu juga kepimpinan yang berkesan dalam satu situasi mungkin tidak berkesan dalam situasi yang lain.
iv)                Keberkesanan sesebuah organisasi adalah bergantung kepada interaksi antara stail kepimpinan yang diamalkan oleh pemimpin dengan keadaan atau situasi yang dihadapi.

Situasi yang dimaksudkan dalam teori ini ialah suasana kerja, keadaan kawalan dan keadaan tugas yang terdapat. Keupayaan mempengaruhi situasi adalah bergantung kepada kuasa yang dipegang oleh seorang pemimpin, struktur tugas dan hubungannya denagn pekerja di bawah kawalannya. Dengan lain perkataan seorang pemimpin yang memegang jawatan dan kedudukan yang tinggi dalam hierarki kuasa, mempunyai banyak pengaruh ke atas pekerjanya. Tugas yang jelas dari segi matlamat, kaedah dan mempunyai struktur perlaksanaan yang tersusun pula, adalah lebih mudah dilaksanakan daripada yang kabur dan yang tidak berstruktur. Pemimpin yang mempunyai hubungan yang rapat dengan pekerja, dihormati dan disukai, adalah lebih mudah diikuti oleh pekerja daripada pemimpin yang sombong, bengis dan tidak mesra.

Fiedler telah mengemukakan satu teknik untuk mengukur perhubungan antara pemimpin dengan pengikutnya dan seterusnya mengenal pasti stail kepimpinan yang digemari dan dianggap sesuai untuk situasi-situasi tertentu. Stail kepimpinan masih diasaskan kepada dua dimensi yang telah dihuraikan iaitu; yang berorientasikan tugas dan yang berorientasikan perhubungan atau timbang rasa.

Teknik yang digunakan oleh Fiedler untuk mengukur hubungan dan stail kepimpinan itu dinamakan skala Least Preferred Coworker (LPC), yang merupakan satu ukuran personaliti. Satu soal selidik mudah telah digunakan dan meminta pekerja, selaku responden, menyatakan rakan yang paling tidak disukai untuk bekerja dengannya. Responden diminta menghuraikan tentang rakan itu berasaskan senarai item dan skala yang disediakan. Skala itu adalah jenis-jenis personality mengikut dua gambaran yang bertentangan iaitu yang paling positif dan yang paling negatif.

Dalam kajian-kajian yang terbaru, Fiedler dan rakannya seperti dengan Gracia (1987) membuat interpretasi baru mengenai skor atau jumlah markah soal selidik LPC. Fiedler meminta ahli-ahli dalam kumpulan yang dikaji menamakan orang yang paling disukai dan berpengaruh untuk dijadikan pemimpin. Pengukuran pandangan itu dibuat melalui skala atmosfera kumpulan dan digunakan untuk menunjukkan setakat mana seseorang pemimpin itu diterima dan dilihat selesa bersama kumpulannya. Mereka yang memperoleh markah LPC yang rendah diangggap lebih cenderung berorientasikan kepimpinan yang bercorak autokratik dan berorientasi tugas. Sebaliknya pekerja yang mendapat skor LPC yang tinggi dianggap sebagai pemimpin yang lebih demokratik dan berorientasikan timbang rasa dan oleh itu adalah lebih efektif.

Stail-stail kepimpinan yang terdapat dalam teori kontigensi ini menginagtkan kita betapa rumitnya konsep kepimpinan itu. Seseorang pentadbir yang memegang sesuatu jawatan itu tidak semestinya semestinya dianggap secara automatik seorang pemimpin. Seorang pemimpin haruslah menyediakan diri untuk peranan ini. Menyedari bahawa kualiti kepimpinan adalah sangat penting untuk kejayaan sekolah, pengetua dan guru besar perlulah mengetahui dan memahami teori-teori dan gaya kepimpinan yang telah dibincangkan dalam teori kontigensi ini dan seterusnya menukar corak kepimpinan mengikut keadaan.

Bibliografi
Jeniffer M. George dan Gareth R. Jones (2005). Understanding and Managing Organizational Behavior. Pearson Prentice Hall, New Jersey.
Robiah Sidin (2003). Teori Pentadbiran Pendidikan : Satu Pengenalan. Percetakan Asni Sdn. Bhd. Selangor.





No comments:

Post a Comment